Egyre rosszabb hírek jönnek az európai autópiacról, szinte minden gyártó rekord mélységekben van az eladásokat tekintve. És még lehet ez nem is a szakadék alja?
A Fordról már írtam pár bejegyzéssel ezelőtt, hogy nagy bajban van a Detroiti óriás. A blogban is megemlítettem, hogy a Ford azt ígérte, hogy nem fog gyárat bezárni Európában. Sajnos, olyan súlyos a helyzet, hogy ígéret ide- ígéret oda muszáj bezárni egy óriás gyárat, mert nincs más kiút. A Belgiumi gyár lett a szerencsétlen kiszemelt. A Genfben lévő üzemben 4500 ember dolgozott és még hozzájuk jön a beszállítói láncban tevékenykedők. A szám így már elérheti a 10000 főt is! Nagyon súlyos döntés hozott meg a Ford, de már a 2008-as válság kirobbanáskor sem volt túl rózsás a helyzetük, mára viszont egy kicsit kilátástalan. A Genfi üzemben a Mondeo, S-max és a Galaxy típusokat gyártották, amely jól mutatja, hogy drágább autók iránt csökkent a kereslet. A gyár nagy múltra tekint vissza, hiszem már ötven éve termeli a Ford autókat. A munkások éppen a kényszer pihenőjüket töltötték, hiszen a gyár átmenetileg szüneteltette a gyártását, amikor is megkapta a hírt, hogy nem átmeneti a szünet. A Ford a Valencia gyárába viszi át a három típus termelését.
Az autóipar másik nagy gócpontja Franciaország. Folyamatosak a kapacitás csökkentések és már gyárakat is be kellett zárni. A francia állam nem is tudja tétlenül nézni, így egyfajta mentőcsomagot kínálnak a Peugeot-Citroen konszernnek. Az összeg is jól mutatja mekkora a baj, 5-7 milliárd Eurót is hajlandó fizetni az állam, hogy életben tartsa az autóóriást. A francia piacra jellemező, hogy eléggé zárt. Saját maguk termelik meg, a szükséges dolgokat. Ez eddig nagyon jól működött a stratégiájuk, a gazdaságuk stabil volt, szinte minden francia csakis hazai termékekkel látta el magát, de eljött az idő, hogy a francia embernek nincs pénze lecserélni a megunt autóját egy újra. Már meg is bukott a stratégia és jelenleg ez a helyzet áll elő náluk. Az állam ezért is avatkozik be, hiszem ha nincs munkája a fogyasztónak nincs miből fogyasztani és gyűrűzik is a probléma. A támogatást még jóvá kell hagynia az Európai Bizottságnak is.
Nem is kellett sokáig várni, egy másik európai óriás a Volkswagen már támadja is a döntést. Véleményük szerint az államnak nem szabad beavatkoznia az autópiacba, így jogtalan előnyhöz jut a francia cég. Mondhatják, hogy a VW könnyen beszél, hiszen őket még csak a válság előszele simogatta csak meg. Alig észrevehető az eladások csökkenése, más autógyárakkal szemben. Sőt az árbevétele meg is haladja a tavaly évit, bár ez nagyban köszönhető a frissen felvásárolt Porsche-nak. A VW csoport legerősebb tagja az Audi, a német luxus márka még növekedni is tud ebben a válságos időkben. A VW és a Skoda nagyjából tudja hozni az elmúlt évek eladásait, a kakukktojás a Seat márka. Az alapból spanyol márka már évek óta veszteségesen működik.
Jól látható szinte mindenki bajban van. Európa nagyon fontos piac mindenki számára, hiába a feltörekvő ázsiai és dél-amerikai piacok. Egy autógyár sem tud megélni európai eladások nélkül és a piac egyre csak sűrűsödik. Már a tradicionálisan amerikai gyártók is átjönnek az öreg kontinensre, hogy bővítsék az eladásaikat. Láthatjuk mindenki számára fontos, hogy Európa kilábaljon a válságból, mindenki profitálna belőle.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.