Kétségtelenül sok lehetőség rejlik a közösségi médiában: meghosszabbított ügyfélszolgálat, valós idejű piackutatás, véleményformáló rajongók elérése és befolyásolása, válságkezelés, márkanév-védelem és szájpropaganda marketing. Sok cég azonban szeretné látni a befektetett összeg megtérülésének pénzügyi mutatóit is. Érdemes utánajárni, hogy a közösségi média valóban az idejük és a pénzük biztonságos befektetését jelenti-e.
1. Határozd meg a költségeit.
Ebbe beletartozik a felhasznált eszközök, fejlesztések költségei, illetve a nem kézzelfogható befektetések is, például a Te időd. A közösségi média nem ingyenes, hiszen a Te idődnek is értéke van. Igazából éppen ez a legértékesebb, nem megújuló kincsed.
2. Határozd meg a vevők értékét.
Ez egy nagyon fontos szám, a legtöbb cég azonban mégsem ismeri ezt az adatot. Pedig ennek az információnak a segítségével előnyösebb üzleti döntéseket lehet hozni.
Szeretnéd drámaian növelni az ügyfeleid vevőértékét? Tedd őket márkaevangelistává, és vedd rá őket arra, hogy megosszák a tartalmait bizalmi közösségükkel is!
Gondolj bele: Ha én vásárolok Tőled egy cipőt 20.000 Ft-ért, akkor én éppen ennyit érek neked. Ha viszont a vásárlás után kapcsolatban maradok a cégeddel, és harminc ismerősöm az én ajánlásomra vásárol Tőled további harminc cipőt, akkor az én vevőértékem már 600.000 Ft. Kérdezd meg az aktuális vásárlóidat, mennyit költenek a Te termékeidre évente, a kapott számot szorozd be hússzal, és így megkapod az ügyfeleid valódi vevőértékét.
3. Határozd meg, mennyi új ügyfelet hozott a közösségi média.
Kövesd nyomon a beszélgetéseket a Google Analytics-szel vagy más hasonló weboldalkövető programmal. Ez időigényes, de elengedhetetlen, ha meg akarod érteni a befektetés-megtérülési rátát.
4. Határozd meg a véleményértéket.
A véleményeknek is értékük van. Ez az, amit a tradicionális média is árul. Ahhoz, hogy meghatározd ezt, add össze a véleményeket a Twitter-ről, a Facebook-ról, a YouTube-ról, és más online forrásokból. A kapott számot oszd el százzal, és szorozd meg az iparágnak megfelelő „költség per ezer vélemény” számmal.
5. Határozd meg a vevőszolgálati értéket.
A közösségi média segítségével csökkenthető az ügyfélszolgálat költsége. Ez szubjektív, de akkor is meg kell próbálnod felmérni. Például, ha Te úgy érzed, hogy a Twitter 2.000.000 Ft vevőszolgálati értéket jelent a Te számodra, akkor írd le ezt az adatot.
Most pedig adjuk össze a befektetési megtérülést:
(’vevőérték’ / ’20(év)’ x ’új vásárlók száma’) + ’véleményérték’ + ’online tranzakciók közösségi forrásokból’ + ’ügyfélszolgálati haszon’
Közösségi média befektetési megtérülési érték = Befektetési megtérülés – Közösségi média kiadások / közösségi média kiadások
Neked mennyit érnek valójában a rajongóid?
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Héjj Szilárd Marketingarc · http://marketingarc.blog.hu 2012.08.06. 17:30:55